Tilbake til startsiden

Haslum stasjon

Se også detaljkart

Den opprinnelige Haslum stasjon ble bygget i 1924 og var en holdeplass på Bærumsbanen. Stasjonen ble senere utstyrt med kioskbygning og venterom.
Bygningen var tegnet av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei. Den har seteritak (takflaten er brutt av et vertikalt veggparti som går rundt hele bygningen).
Det var også posthus på stasjonen. Alle bygninger er nå revet.

Haslum stasjon var i perioden 1924–1930 Bærumsbanens endestasjon og hadde sporsløyfe. Denne ble fjernet da banen ble forlenget.

Den opprinnelige stasjonen lå på tomten etter plassen Tveter (som har gitt navn til Tveterveien) vest for Kirkeveien. I forbindelse med at Kolsåsbanen ble opprustet til metrostandard, ble stasjonen flyttet til øst for Kirkeveien. Den nye stasjonen, tegnet av Arne Henriksen, ble åpnet
15. desember 2013.

Banen gjorde at Oslofolk kunne bo på Haslum og arbeide i byen. Mange hytter ble nå bygget om til helårsboliger.


Mer om Bærumsbanens historie: Se Kolsåsbanen

Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum


Kilder:

lokalhistoriewiki.no (som bygger på: Bakken, Thor Chr. (red). (2008). Budstikkas store Asker og Bærum-leksikon. Kunnskapsforlaget)

Wikipedia

Bøhler, Kristin. Haslum − dengang og nå: Under samme himmel. Haslum Menighetsråd

 

Haslum stasjon 1929. Den første A-vogna kommer inn på stasjonen. A-vognene var Oslos første forstadsbanevogner med boggier. En boggie er to aksler som ligger tett ved hverandre. En boggivogn har to boggier, altså fire aksler og 8 hjul. Boggiene ga en mykere bevegelse på skinnegangen, men vognene var tunge og trege.
Kilde: Bærum bibliotek

Haslum stasjon 2023. Sett fra vest. Denne stasjonen ble åpnet i 2013 og ligger lengre øst enn den eldste stasjonen. Foto: Knut Erik Skarning